Případové studie
Zakázkové řešení pro Sportovní e-shop
Obr��til se na nás sportovní e-shop, který zastupuje značky Truly či Sulov, s požadavkem zaměřit se kromě segmentu B2B také na koncové zákazníky. Původní stránky rulyt.cz byly zpracovány jako rozcestník, z kterého vedly odkazy na domény třetího řádu, kde běžely konkrétní produktové řady.
Zadání bylo následující:
- Spojit samostatné e-shopy do jednoho, který bude běžet na hlavní doméně rulyt.cz
- Zlepšit jeho prodejní výsledky a dostupnost pro B2C
- Zajistit speciální nastavení pro partnery
- Vyřešit propojení s méně známým ekonomickým systémem OBS
- E-shop bude optimalizován pro vyhledávače
- Individuální dostupnost dle zákazníka
- Speciální skupina zákazníků s právem nákupu po přihlášení – 2 druhy nákupu
- Seskupování produktů dle vlastností
Napojení na systém OBS
Vzhledem k tomu, že využívaný systém OBS nepatří mezi běžně používané ekonomické systémy, vytvořili jsme
univerzální XML rozhraní. Díky použitému XML souboru a rozhraní na naší straně jsme byli schopni plně implementovat přenos informací mezi e-shopem a systémem klienta, a to
výrazně rychleji.
Seskupování produktů dle požadavků klienta patří v našem e-shopovém řešení k běžnému standardu. Jedná se o situaci, kdy máte v e-shopu jeden produkt ve více variantách (různé velikosti, barvy apod.). V rámci e-shopu se chová jako jeden produkt s možností výběru varianty. V administraci e-shopu pak jednotlivé varianty tvoří samostatné položky, se kterými je možné pracovat.
K drobnému vylepšení patří i možnost určit si při exportu objednávek do systému klienta, v
jakém stavu se mají objednávky přenášet. Např. se již nebudou přenášet změny stavu objednávky – zadaná, stornovaná, ale pouze v prvním stavu přijatá nebo uhrazená.
Univerzální XML soubor byl navržen tak, že ho lze využít i u dalších klientů
pro ES i import produktů.
Uživatelská oprávnění a dostupnost
Klient měl velmi specifický požadavek, aby bylo možné na e-shopu zobrazovat individuální dostupnost zboží dle typu přihlášeného klienta. Tuto záležitost jsme vyřešili s využitím dříve zmíněného univerzálního rozhraní, kdy se natahuje XML feed s informací o dostupných výrobcích.
Dalším požadavkem bylo vytvoření skupiny uživatelů, kteří po přihlášení mají k dispozici
2 typy nákupu – běžný nákup s výhodnější cenou a tzv. komisní prodej. Pro řešení se využil univerzální XML feed a zároveň se upravila šablona e-shopu.
SEO optimalizace e-shopu
Při návrhu nové struktury kategorií e-shopu, která bude lépe odpovídat způsobu, jakým zákazníci vyhledávají daný sortiment, se vycházelo z provedené analýzy klíčových slov. V další fázi se využily výrazy z analýzy KW pro otextování e-shopu – titulky, meta popisy i popisy kategorií.
Cílem bylo pokrýt co největší objem hledaných výrazů, na které se pak e-shop bude moci umísťovat.
V poslední fázi se řešila propagace formou získávání kvalitních zpětných odkazů, které e-shopu pomáhají v lepším hodnocení ze strany vyhledávačů.
Na základě dodaného vzhledu od
Plzeňského Prazdroje (dále jen PP) jsme měli vytvořit eshop, jehož cíle jsou následující:
- rozšířit prodej a zvýšit objem prodeje reklamních předmětů mezi fanoušky PP
- zjednodušit objednávání reklamních předmětů odběratelům PP – hotely, restaurace, pivnice, hospody
- nabídnout zaměstnancům PP možnost nakupovat reklamní předměty za zvýhodněnou cenu
Od našeho klienta jsme dále dostali tyto specifické požadavky:
- automatická synchronizace zákazníků eshopu ze systému SAP – zaměstnanci, obchodní partneři
- automatická aktualizace katalogu zboží
- správa objednávek z více míst
- nabídka zboží rozdělena podle zákazníků eshopu – tzn. jiné zboží se bude zobrazovat běžným zákazníkům a jiné zboží obchodním partnerům
- pro každou značku specifický vzhled za podmínky společné správy eshopu
- dopravné a platební metody budou pro každou skupinu zákazníků jiné
Zákazníci eshopu
Na eshopu PP jsme řešili 2 základní požadavky – prvotní import zaměstnanců a odběratelů a následné aktualizace těchto zákazníků.
Prvním požadavkem Plzeňského Prazdroje bylo
naimportovat cca 3 000 zaměstnanců a přes 50 000 obchodních partnerů.
Dalším požadavkem byla
automatická aktualizace těchto zákazníků. Např.: přijetí nového zaměstnance znamená zapsání tohoto zaměstnance jako zákazníka na eshopu. Na druhé straně propuštění zaměstnance znamená zamezení možnosti nakupovat na eshopu za výhodnějších podmínek. Pro toto řešení jsme
stávající modul importu rozšířili o další funkce - konverze souboru, časovač, kontrola stavu aktualizace.
Správa objednávek z více míst
Plzeňský Prazdroj využívá pro distribuci reklamního zboží 2 místa – Plzeň a Brno, přičemž každé z nich vyřizuje objednávky určité skupiny zákazníků. Z tohoto důvodu jsme vytvořili
webovou administraci objednávek s personifikovaným přístupem - po přihlášení se zobrazí konkrétnímu skladníkovi pouze objednávky jeho zákazníků.
Nabídka zboží na eshopu podle typu zákazníků
Některé reklamní zboží je určeno
pouze obchodním partnerům a není je možno zobrazovat a prodávat běžným zákazníkům. Tento požadavek jsme vyřešili následovně. Každému zboží jsme přidělili určitý příznak, který odpovídá dané skupině zákazníků. Po identifikaci skupiny zákazníka na eshopu zobrazujeme pouze zboží s příznakem, které odpovídá jeho skupině. Různé ceny pro různé skupiny zákazníků jsou v inShopu samozřejmostí.
Specifický vzhled pro každou značku
Plzeňský Prazdroj prodává na trhu několik značek piva - Pilsner Urquell, Gambrinus, Radegast, Velkopopovický kozel, Birell, Master. Každá z těchto značek má svůj vlastní okruh zákazníků a tomu odpovídající specifický design. Měli jsme za úkol postavit eshop tak, aby
každá značka měla svůj specifický vzhled – např.: část eshopu Kozel je v designu Velkopopovického Kozla. Další podmínka ze strany PP však byla, aby byl
eshop fyzicky pouze jedna aplikace. Tzn.
na jedné aplikaci eshopu docílit efektu zdánlivě několika oddělených eshopů. Tato funkčnost je vyřešena možností nastavit pro různé kategorie různé vzhledy a další zakázkovou úpravou.
Různé metody doručení zboží
Distribuce zboží se pro každou skupinu zákazníků provádí z různého místa republiky. Museli jsme řešit nastavení
různých platebních a doručovacích metod těmto různým skupinám zákazníků. inShop umožňuje nastavit
pro určitý typ dopravy určité druhy plateb. Tuto funkci jsme dále rozšířili o zjišťování typu zákazníka a tím jsme docílili splnění požadavku.
Eshop Plzeňského Prazdroje se samozřejmé dále vyvíjí a dalším výrazným rozšířením bude implementace anglické verze.